donderdag 9 april 2009

Pasen, een terugblik

Op Paasmaandag 1992 was ik op een verjaardagsfeest van een van mijn vriendinnen. Ja er waren slingers, balonnen en taart, maar het was geen gewoon partijtje. Nee, we zaten met z’n allen voor de TV. Hangend in de bank, zittend op de grond. We wilden geen van allen iets missen van wat er te zien was en ik zal het ook nooit meer vergeten.

5 maanden voor deze dag zat ik ‘s-ochtends op mijn kamer in mijn ouderlijk huis. Het was een ochtend als alle anderen. Aankleden, haren kammen, make-up want Liane moest zo naar school. Ik had de TV aan staan en daar kwam het nieuws. Freddy Mercury was overleden aan de gevolgen van AIDS. Als door de bliksem getroffen plofte ik neer op mijn bureaustoel en alles om me heen werd stil. De tranen kwamen en ik heb gehuild, niet te zuinig ook. Maar waarom? Zo’n megafan van Queen was ik nu ook weer niet. Ik vond de muziek leuk, maar ik was 16 en zat toen nog metersdiep in mijn Nirvana-periode. Wat ik me vooral realiseerde was dat de wereld vanaf dat moment één kleurrijk en expressief muziekmeesterbrein armer was geworden. En dat deed pijn...

Terug naar de verjaardag. Het was de dag van de Freddy Mercury-tribute. Verschillende artiesten kwamen voorbij. Lang niet allemaal mijn smaak, maar wat was dat indrukwekkend. Vooral het duet tussen Annie Lennox en, de ever dashing, David Bowie. Ik krijg nog steeds kippenvacht als ik eraan terugdenk...

Een van mijn persoonlijke favorietjes van Queen staat op het laatste album dat is uitgebracht. De meningen zijn sterk verdeeld hierover. Sommigen vinden het verschrikkelijk, maar ik vind dit a true piece of art. Enjoy!

 

http://www.youtube.com/watch?v=cpys1c3jCNs

2 opmerkingen:

  1. Freddy roeleert al sinds ik in 1977, als 9-jarige, mijn snor liet staan. Ik heb nog de lichtshow van het concert in de Groenoordhallen in 1981? op mijn netvlies staan en dan heb ik het niets eens over het virtuoze spel van May gehad op een van zijn tientallen gitaren.
    Als ik niet zo'n godvergeten hetero was, dan rouwde ik nu nog om Freddy's dood en gemiste kansen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je snor liet staan op je 9e? Kom op, toen speelde je nog braaf met lego.

    BeantwoordenVerwijderen