donderdag 21 mei 2009

Why so serious?

We kunnen ons de gekte rondom Blair Witch Project nog wel herinneren. Superslim gemarket, zeker voor die tijd. Vorig jaar hebben we nog zo’n gevalletje gehad; The Dark Knight. Iedereen die de film heeft gezien (of meerdere malen, zoals ik) weet dat er maar één hoofdrol in deze film was. Oké Christian Bale is een prima Batman, misschien wel de beste tot nu toe. Maar The Joker, die bracht vuurwerk. En hoe! Maar daar wil het niet over hebben nu. De campagne rondom deze film, dat is minstens zo interessant.

De campagne startte 1,5 jaar voordat de film uitkwam. Ergens in een comic store in LA heeft iemand uit het campagneteam een jokerkaart achtergelaten, op de grond. Op die jokerkaart (gewoon een normale kaart uit een kaartspel) stonden coördinaten, een datum en een tijd. De eigenaar van de comic store vond dit apart en plaatste een bericht op een of ander comic-forum. En de campagne was los. Here – we – go zullen we maar zeggen. Die coördinaten en datum bleken een comic-fair/congres te zijn. En op precies de tijd die op de kaart stond, kwam een klein sportvliegtuigje overvliegen met een banner eraan vast. Op die banner stond een telefoonnummer. Iedereen die op dat moment het telefoonnummer belde kwam in een real-life-game terecht. Een beetje zoals in de film The Game. Gedurende de periode voorafgaand aan de film kregen de deelnemers diverse opdrachten, werden er puntensystemen toegekend, werden Gotham city politieberichten verspreid, etc. En ondertussen groeide de rumour-around-the-brand als onkruid. De film was al een hit voordat ie uitkwam. Bril-fucking-jant staaltje marketing alles bij elkaar. Er zijn nog verschillende leukjes uit de campagne overgebleven. Je kunt bijvoorbeeld nog steeds een testje doen om te zien of je geschikt bent om voor The Joker te werken. Doe maar eens. Hylarious! Why so serious... 

http://www.whysoserious.com/personalityprofile/default.htm

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je gevonden buuf! En ik ga je volgen! Ik zal je de link sturen naar mijn weblog, naar het verhaaltje over het lijk van mijn vader in de auto die elke dag naast de jouwe staat....
    http://harrievangeffen.blogspot.com/2008/12/in-memorijan.html

    BeantwoordenVerwijderen