maandag 11 mei 2009

Free your mind

Okee okee okee. “Nee jij bent altijd even ruimdenkend en verdraagzaam!” Die reactie komt vast aan het begin, of in het midden of aan het einde van dit stuk. Geeft niet, kom maar door. Ik ben dat ook niet altijd. Maar deze ergernis, 2 eigenlijk, moet ik even kwijt.

Net thuis van afspraak, felicitatiestop bij vriend Marcel en boodschappen zit ik op de bank met mijn bordje naar DWDD te kijken. De volgende gast schuift aan, Anousha Nzume. Zij is boos, heel boos. Op het boek “Alleen maar nette mensen” en vooral op Matthijs. Matthijs zou dingen hebben gezegd die de stereotypering van de zwarte vrouw alleen maar kracht heeft bijgezet. Stoute Matthijs, volgens Anousha. Nou Anousha, ik vind persoonlijk dat je de grootst denkbare onzin uitkraamt. Ik kan Matthijs ook niet altijd even goed hebben. Hij hoort zichzelf nu eenmaal graag praten. Maar jouw reactie? Alsjeblieft zeg. Als iemand zich persoonlijk (of haar ‘zusters’) aangevallen voelt, door wat een ander in een boek schrijft, dan is er toch echt iets mis. Je hoeft het niet met elke schrijver eens te zijn. Sterker nog, verwerp het beeld dat een schrijver schetst, ik vind het prima. Maar dat heet expressie. Laat iedereen lekker z’n gang gaan en maak je niet zo druk. En kom helemaal niet aanzetten met dat feministische toontje. Dat Kalimero-gedoe, daar kan ik zooo slecht tegen...

Ander gevalletje: Arie Boomsma. Zijn schorsing is vervroegd opgeheven. Thank god (!). Over die schorsing heb ik me al eerder verbaasd. Arie is een jongen met een goed stel hersens, positieve instelling, heldere manier van communiceren en oh ja, hij mag er best wezen (ook al niet mijn kop thee). Arie zegt zelf: God houdt van alle mensen. Nu hang ik zelf geen enkele godsdienst aan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dàt nu juist de essentie is. Waarom Arie’s werkgever er dan niet net zo over denkt, begrijp ik niet. Nee hij moest een tijdje zijn mond houden na zijn fotoshoot voor L’Homo. En nu toch weer niet. Loopt het ledental van EO soms terug? Is dat het? Of heeft het hoofd communicatie het juiste media-window afgewacht? Zodat ze hem weer in de armen konden sluiten nàdat hij Trendwatcher of the Year had gewonnen?

1 opmerking:

  1. Dadelijk toch DWDD ff kijken, je verhaal maakt nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen