zondag 31 mei 2009

Just a friendly reminder

Controle is nogal een dingetje voor mij. Da’s handig in zakelijk verband. Als er iemand is die projecten in de hand kan houden, ben ik het. Vinden collega’s ook heel prettig. Wordt het ingewikkeld, dan komen ze naar mij. Een vervelende bijwerking van die controle is dat je (lees ik) verwachtingspatronen kunt hebben van mensen en situaties. En dat is vooral vervelend omdat die verwachtingen niet altijd uitkomen. Dat veroorzaakt dan weer stress en ga zo maar verder.

Een paar jaar geleden, vlak voor mijn verjaardag, liepen Danny en ik in een winkel. Daar verkochten ze naast kleding en schoenen ook allerlei hebbedingetjes. Ik liet mijn oog vallen op rare wezentjes in allerlei kleuren. Omdat Danny nog geen idee had qua cadeau, werd het zo’n gezellig pupke. We lieten ons door de winkelmeneer vertellen dat het Osito’s waren, gemaakt door Poptasi. Osito is Spaans voor beertje. De serie bestaat uit unieke, genummerde, handgemaakte teddy beertjes uit Argentinië. Iedere Osito draagt ook een spreuk bij zich, een soort van fortune cookie-wijsheid. Ik koos Osito 44 op zijn looks. De doos werd ingepakt en ging mee naar huis. Toen ik ‘m uitpakte op mijn verjaardag volgde er een gigantische lachsalvo van Danny. De Osito die ik had gekozen droeg een spreuk bij zich die niet MINDER op mij had kunnen slaan. Wat een mis-match! Hoe kreeg ik het voor elkaar??!

Sindsdien staat Osito op mijn studeerkamer, in mijn boekenkast. Ik vind ‘m nog steeds leuk. Maar veel belangrijker, die spreuk had wel degelijk iets met mij te maken. Zonder het onderwerp ‘bestaat toeval?’ te willen aanroeren, moet ik toegeven dat hij me er af en toe aan herinnert dat ik moet leren om dingen los te laten. Ik zeg bewust ‘leren’, omdat ik me die kunst nog lang niet eigen heb gemaakt. Na enkele niet-ingeloste verwachtingen en teleurstellingen deze week, viel mijn oog gisteren op die blije hein in de boekenkast. Oh ja….

Osito 44: “Don’t waste your time on things you can’t change, but enjoy the things you can.”

1 opmerking: