vrijdag 1 mei 2009

Sensationeel

Rond een uur of half 12 gisterochtend besloot ik maar eens definitief mijn bed uit te komen. Naar beneden, TV aan en even kijken wat er te doen was. Enkele minuten later suisde er een donkere Suzuki door het beeld. Ik dacht nog: “Da’s een vage demonstratie”. Maar het bleek geen demonstratie. Iedereen heeft de berichtgevingen inmiddels wel meegekregen. Laat ik dit voorop stellen: Ja, het is een verschrikkelijk voorval. Een drama voor slachtoffers en nabestaanden. Een trauma voor aanwezigen in Apeldoorn. En een flinke schrik voor de Koninklijke familie.

Maar kort na het voorval, voordat iemand ook maar wist of er sprake was van opzet, voordat er ook maar één sterfgeval bekend was gemaakt, kwam het molentje alweer op gang. Dit was de eerste aan terroristische vergeldingsacties tegen Nederland. En horeca-ondernemers die hun tent open hielden waren vuile geldwolven. En met die mensen die een dansje gingen wagen tijdens een festival, daar was serieus iets mis mee. Iedere keer dat dit soort geluiden de kop opsteken, krijg ik spontaan last van de meest heftige allergie die je je maar kan indenken. Sterker nog, ik ben nog steeds boos. Weet je met wie er serieus iets mis is? Met een of andere onverlaat die kortsluiting krijgt en vervolgens in z’n Suzuki (!) stapt om een bus omver te rammen (yeah right). Nu hoor ik zelfs een minister zich afvragen hoe het met de toekomst van Koninginnedag moet. Kan de royal family nog wel over straat? Luister, dat hebben ze altijd gedaan en ook toen had ieder gezond denkend mens kunnen verzinnen dat er altijd wel mafketels rondlopen. Ndus...

Het lijkt wel of het Nederlandse volk aan een nieuwe griepvorm lijdt. Er hoeft maar iets te gebeuren en men lult zichzelf en elkaar bakken met angst aan. Het lijkt de VS wel. Moet je dan je kop in het zand steken? Nee dat zeg ik niet, maar wel dat iedereen lekker zelf moet blijven denken en zich niet moet laten meeslepen in hysterie en opjutterij. Was er een kleine 2 maanden geleden geen sprake van terreurdreiging? Ook zo’n geval. Is men dan werkelijk collectief zo verveeld, dat iedere vorm van sensatie wordt aangegrepen om zichzelf weer een beetje alive te voelen? Is dat ervoor nodig? Ik pas er in ieder geval voor.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het vaak met je eens maar nu niet. Ik heb die berichten die volgens jou meteen loskwamen niet zo stellig gehoord en ik heb toch veel gevolgd. Nu hoor ik ze wel en je brengt me op ideeën! ;)
    Het is niet van deze tijd maar van alle tijden dat mensen direct na een incident eerst speculeren bij gebrek aan feitenkennis. Vroeger deden dat de direct betrokkenen, de veldwachter en de gemeenteklerk nu kijken er miljoenen ogen, mobiele telefoons, camera's en twitters mee. Niks virus, gewoon de moderne tijd. En waar zovelen zijn zijn er, zeker in het begin, ook duizenden speculaties. Ik heb gisterenavond nauwelijks meer iets van jouw geluiden gehoord, omdat we toen steeds beter de feiten kenden.
    Ik heb veel meer een hekel aan nieuws brengen dat geen nieuws is. Daar was hier nu geen sprake van. DIt is, hoe je het ook wendt of keert, een nationale gebeurtenis waar verslag van gedaan moet worden en waar vele mensen hun mening moeten geven, ook ik, als voorstander van een ceremonieel koningschap, wilde gisteren van de hoed en de rand weten.
    En over angst gesproken. Ik vind het juist erg rustig in Nederland m.b.t. bv. het griepvirus. Geen mens nog met een mondkapje gezien gisteren en eergisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoeft het ook niet altijd met me eens te zijn. Maar begrijp me niet verkeerd, ik wil de ernst van wat er is gebeurd niet bagatelliseren. Dus verslag goed, aandacht goed en nieuws-hongerigheid ook goed. Maar die geluiden die ik aanhaalde heb ik in die eerste uren wel degelijk gehoord. Waar het mij om gaat is die mensen die dat soort geluiden produceren. Daar word ik moe en boos van.
    Ennuh mondkapjes waren gisteren als versiering druk vertegenwoordigd @ Q-day ;).

    BeantwoordenVerwijderen