vrijdag 15 mei 2009

Neuro punt nu

Een experiment. Verschillende mensen nemen plaats in een MRI-scanner. Ze krijgen 1 simpele opdracht mee. Hun wijsvinger is gestrekt, maar ze mogen ‘m krom trekken op elk moment dat ze dat wensen. Vlak voordat ze dat doen, dus hebben besloten dat nu het moment is, moeten ze dat aangeven door te zeggen dat ze ‘m nu krom trekken. Wat laat de MRI zien? Niet dat er hersenactiviteit is een split-second voordat ze iets zeggen. Nee, om precies te zijn 7 hele seconden daarvoor. De hersenen zijn in het onderbewuste en ongecontroleerde die taak al aan het voorbereiden, nog voordat de mensen hebben besloten dat nu het moment is.

Nog een: Bij een vijver waarin veel eenden ‘wonen’ gaan 2 mensen staan, ieder aan een kant van die vijver. De ene persoon heeft de opdracht om 2x per 10 seconden een stukje brood in de vijver te gooien. De andere persoon mag dat maar 1x per 10 seconden doen. Binnen een minuut verdeelt de groep eenden zich in 1/3 en 2/3 over de vijver...

Tsja, waar blijf je dan met je menselijke leervermogen, ‘vrije wil’ of het belang van de frontale kwabben onder onze skull. Wat blijkt; ons onderbewustzijn maakt keuzes voor ons op basis van behoeften, waarvan we ons niet eens bewust zijn. De naam zegt het al natuurlijk... Diverse onderzoeken op het vlak van neuro-economie zijn aanleiding voor de vraag of iets al in ons zit door evolutie, of genetisch bepaald is door pa of ma, of aangeleerd. En als je zover gaat moet je je misschien zelfs gaan afvragen of zoiets als vorige levens en parallelle universums ook iets met dit plaatje te maken hebben. Mind blowing dus.

Goh Liaan, heeft dit iets te maken met je bezoek aan Eurib vandaag? Jazekers! Spreker Tjaco Walvis heeft 2 jaar lang alles wat los en vast zit gelezen op het gebied van hersenonderzoek en hij komt tot de volgende conclusie: Nog vóórdat je je bewust bent van een behoefte of een doel, hebben je hersenen die behoefte al lang getackeld. Sterker nog de behoefte is ontstaan en daar zijn allerhande andere behoeftes aan gekoppeld, ook door je hersenen. Er ontstaat een soort van behoeftesysteem. Op basis van dat systeem maken je hersenen een keuze voor een merk. Dit gaat geheel automatisch en ‘buiten je om’. Pas als die keuze is gemaakt, wordt je je uberhaupt bewust van een behoefte.... (!) Holy smoke. Tjaco heeft er een boek over geschreven en die komt later dit jaar uit, zowel in Engels als Nederlands. Een must-read lijkt me.

1 opmerking:

  1. Lijkt mij niet. Is een mooi discussiepunt voor dinsdag! Vanavond is namelijk muziekavond..

    BeantwoordenVerwijderen