maandag 1 juni 2009

Nog één keer dan...

Tweede pinksterdag, geen plannen en de zon schijnt. Who needs plannen met zo’n weer. Een beetje zonnen, oef wat warm, toch maar even blippen om af te koelen. Na een hele serie aan gaafste registraties van Pinkpop nog een poging in mijn totaal overwoekerde tuin met twee stuks vakliteratuur. De Adfo stond weer eens vol met het VEA-loze Cannes. Kom op jongens, publiceer eens wat nieuws. De C wist me zowaar te verrassen. Een stuk over positioneren, specifiek over Rik’s laatste boek. Okee het was C, dus het bleef aan de oppervlakte, maar heej er staat wat anders in dan bedrijfsblaadje zus en personeelsblaadje zo. Een hele vooruitgang en prettig leesvoer op zo’n tweede Pinksterdag! Ook omdat ik Rik’s visie onderschrijf dat positioneren begint bij de core van de organisatie. Niet bij hoe anderen ervoor staan.

Dat bracht me weer even terug naar een gesprek wat ik gisteren voerde over dat mensen graag dàt geloven wat ze willen geloven. Die Liane is een stoer wijf, een harde tante, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken etc, etc. Iedereen met een beetje mensenkennis of onderzoekende geest ziet en weet dat daar veel meer achter steekt. Dat Liane ook maar een mens is met een klein hartje, onzekerheden en vooral heel veel gevoelens. Maar daarover vast later nog ‘ns meer.

Mijn gedachten maakten een sprongetje naar het moment waarop je moet uitleggen waar je nu eigenlijk je brood mee verdient en wat dat dan inhoudt. Marketing, daar heeft iedereen wel een beeld bij. Of dat klopt is een tweede. Communicatie? Dat is toch dingetjes maken?? Neeeeeeeej!!! Na een poging van mijn kant vervolgt de tegenpartij vaak met een review van alle commercials die ze MOOI of LEUK vinden. Pffff, ik sta op het punt om het op te geven... Branding. Ja ik weet het zeker, nu ben ik ze echt kwijt. Da’s toch marketing? O hemel, wat nu? Ik denk dat ik mensen in de toekomst voortaan verwijs naar deze post. Dan ben ik ervan af. Misschien dat ik dat ook maar eens moet doen met vaklui. ‘t Kan zo zijn dat mijn visie op branding niet heel erg populair is, of dat de wereld er nog niet klaar voor is. Maar here goes. Branding, corporate branding for that matter, is waar het allemaal om draait. Zie het als de kern/het middelpunt. Zie het als het hoogste vakje in organigram-stijl. Net wat jij wilt. Branding verbindt alles en iedereen. Sales met productontwikkeling. HRM met marketing. Cultuur met structuur. Service met finance. Management met werklui. Wagenpark met IT. En ga zo nog maar even door. Heb je het dan over organisatiekunde? Een enkeling kan deze stap nog maken. En daar ben ik dan nog blij mee ook. Hij is immers op de juiste weg. Maar nee, tis geen organisatiekunde. Het staat nog daarbòven. Het merk is juist de drijvende kracht. Het bepaalt hoe je je klachtenafhandeling inricht. Denk maar eens aan Patagonia. Het bepaalt hoe je organisatie is ingericht met afdelingen en poppetjes. Het bepaalt welke persoonlijkheden je in de organisatie moet hebben. Het bepaalt hoeveel, hoe vaak en hoe je investeert in innovatie. Het bepaalt zelfs de stijl van offertes, het muziekje in de wachtstand, de geur die rondom de kantine hangt, de locatie van de parkeerplaatsen voor bezoekers, etc.

3 opmerkingen:

  1. Ik snap precies wat je bedoelt, maar dat mag natuurlijk ook wel. Ik ben het heel erg met je eens. Waar ik het niet met eens ben is dat iedereen maar moet snappen wat dat is. Waarom? Gelukkig niet zou ik zeggen. En corporate branding heeft ook een eng trekje. Een top-down trekje. Een eenheisdworst trekje en een starheidstekje. Daarom werkt het ook niet altijd en ook dat is maar weer goed ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk als corporate branding een top-down-ding zou zijn. Een regime. Maar in mijn ideale wereld is dat niet zo. Ik denk zelfs dat dat in de echte wereld niet zo is. Een organisatie is niet veel anders dan een verzameling mensen onder een dak. Er bestaat nu eenmaal zoiets als chemie. Of dat nu gaat om de enorme aantrekkingskracht die kan bestaan tussen 2 mensen. Of dat nu gaat om het perfect aanvoelen en aan een half woord genoeg hebben. Het bestaat. Ben je vast wel eens tegen gekomen.
    Zo is dat wat mij betreft ook met corporate branding. Wanneer iedereen werkt vanuit een vergelijkbare overtuiging ontstaan er mooie dingen. Dit wil niet zeggen dat iedereen hetzelfde moet zijn. Juist niet. Iedereen heeft zijn eigen talent, zijn eigen stijl en zijn eigen methode. Het gaat erom wat hun bindt. Als je dat boven water kan krijgen en de organisatie aan de hand van die basis kan inrichten, is het onverwoestbaar.
    Dat iedereen dat maar moet begrijpen. Ja daar ging ik weer eens uit de bocht. Maar ach...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eens en niet eens. Kan er niet helemaal vinger op leggen. In basis ben ik het met je eens: het DNA. Alleen branding vind ik dan weer niet het woord wat erbij past, bij wat jij bedoelt. Jij bedoelt genen, dna, nature. Van branding krijg ik meer nurture gevoel. Dus woord en beeld stroken niet helemaal met elkaar voor mijn gevoel. En daarom zeg ik eens en oneens. Als je het bedoelt zoals hierboven gezegd, dan true. Als je het hebt over soort van oplegde blauwdruk dan not true. Of ben ik er te lang uit, uit het 'branding' vak....

    BeantwoordenVerwijderen