donderdag 25 juni 2009

Een pareltje

Begin jaren ’90 liep mijn middelbare schooltijd op z’n eind. Ik was na vwo-3 verhuisd naar havo-4. Dan kon ik tenminste mijn eigen pakket kiezen. Er waren teveel vakken die of mijn interesse niet hadden of waar ik de ballen van snapte. Ik kwam terecht in mijn nieuwe havo-klas en die bestond voor het overgrote deel uit de popiejopies van die tijd (je kent het type wel; hockey, merkkleding en meer van dat soort ellende). Een kwelling! Mijn vwo-3 klas was immers berucht om zijn rellerigheid. Menig leraar heeft in die tijd verklaard dat mijn toenmalige klas afschrikwekkender was dan mavo-3. En dat was een eer.

Ik was vooral te vinden in het gezelschap van de ouderejaars vwo-jongens. Die stonden dan weer bekend om medium-grote explosies in het scheikundelab en waren verantwoordelijk voor 9 van de 10 zenuwtikken van de wiskunde-leraar.

En... er was nòg een groepje kerels waar ik niet zonder kon. Ze opereerden onder de naam Pearl jam. Een ode aan de muziek van those days.

http://www.youtube.com/watch?v=9SPMfr38fCA&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=ckRsIy4Zqgo

3 opmerkingen:

  1. Vet he. En weet je wat ik nou leuk vind? Dit nummer staat bij mij in de auto op de harde schijf tussen allemaal andere nummers uit die tijd. De laatste keer dat ik Even Flow draaide, reed ik om 03.00 uur 's nachts op de duitse Autobahn. Toen het nummer inzette trapte ik de bak eens lekker door naar de 210 en genoot met een brok in mijn keel van de muziek.
    Ik realiseerde me toen ik uit de roes was, dat ik toen het nummer net nieuw was, ik op mijn fietsje zat, met een "walkman" van het wereldmerk Audiosonic op mijn kop. Met dezelfde brok in de keel luisterde ik naar Even Flow, terwijl ik op de pedalen moest staan om tegen de wind en regen in te komen.
    Daar op de Autobahn dacht ik toen: "Fuck the world", startte het nummer opnieuw, tandje volume erbij en ik stak mijn middelvinger
    op naar de zwarte leegte om me heen. Met een verschil van ongeveer 120 km per uur passeerde ik een Poolse vrachtwagen en ik dacht waarempel even dat ik weer op de fiets zat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...en je voelde niets dan onmetelijke vrijheid

    BeantwoordenVerwijderen