maandag 28 september 2009

Schaduw

Vrijheid. Ik hou niet alleen van mijn vrijheid, ik heb het nodig. Een eerste levensbehoefte, niets meer en niets minder. Vrijheid om me te kunnen uiten op elk moment, op welke manier en via welk kanaal dan ook. Om me te kunnen bewegen in iedere richting. En met de snelheid die ik prefereer. Om niet afhankelijk te zijn en niet geclaimd te worden. Zuiver en alleen het idee dat ik die vrijheid niet zou hebben, kan me fysiek misselijk maken, naar de strot grijpen.

Kwetsbaar. Ik ben kwetsbaar. Doordat ik alles kan geven, kan ik ook mezelf verliezen. Het verleden heeft een paar fraaie littekens achter gelaten op mijn ziel. En ik ken de pijn die daarbij hoorde. Die vergeet je niet, nooit. Sterker nog, het maakt me bang. Wat als ik de weg kwijt raak en die pijn terugkomt? Wat als de littekens gaan jeuken?

Vandaag. Ik leef bij de dag en dat is nou eenmaal mijn systeem nu. Ik kan daardoor genieten van kleine dingen, wat ik vroeger niet kon. Van een liedje, van een kleur, van een grap. Ik weet niet wat de toekomst brengt en wil het misschien zelfs niet weten. Ja dagdromen over op tijd stoppen met werken. Of in mijn geval, niet meer afhankelijk willen zijn van werk voor je levensonderhoud. Maar veel verder dan dat gaat het niet.

Controle. Ik heb het vaak en ik heb het graag. Loslaten is een woord dat rood gemarkeerd staat in mijn dictionary. Ik weet dat ik ervan kan leren en dat ik erop moet vertrouwen dat voor alles een oplossing komt, maar het kost zoooooveel moeite.

De ontwikkelingen in mijn leven van ongeveer het laatste half jaar activeren alle schaduwen, zeg maar rustig angsten. Ik ben bang om mijn lot in andermans handen te leggen. Bang om verwachtingen te scheppen, die ik misschien niet kan waarmaken. Bang om pijn te ervaren of pijn aan te richten. Bang om privileges op te geven of daartoe gedwongen worden. En juist daarom gooi ik ze hier in de openbaarheid. Switching off the light and facing my demons. Bewustwording noemen ze dat, geloof ik. Hoop dat het helpt.

5 opmerkingen:

  1. ultieme drang naar vrijheid kan slechts bereikt worden met loslaten, niet met controledrang..Dus daar zit een gruwelijke contradictie dame.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee geen bewustwording, maar confrontatie. Bewustwording komt pas daarna volgens mij.
    Dus confrontatie, bewustwording en acceptatie, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ik weet dat ik van extremen en tegenstijdigheden aan elkaar hang. Laat ik het positief benaderen: dynamisch. Op zich is dat voor MIJ geen probleem. Maar het is wel degelijk bewustwording. Ik realiseer me nu pas dat er een all-in lespakket voor me klaar staat, waar ik de komende periode doorheen moet... Please be gentle.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I'll be definately gentle. Lespakket: het woord zegt t al. Altijd goed. Je leert er namelijk van! En ook dat, dat zouden meer mensen moeten doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook al staan sommige eigenschappen in contradictie, er zijn er ook die elkaars voorwaarde zijn. Je kwetsbaar opstellen staat dan wel in schril contrast met je drang om controle te hebben, je kunt je kwetsbaar opstellen omdat je vrij bent. Het leven bij de dag principe wordt ook weer mogelijk gemaakt door het stuk vrijheid, maar maakt het controle houden weer moeilijker, want om controle te krijgen en te houden moet je een helicopterview ontwikkelen en als een spin in het web zitten. Dat web beperkt je weer in je vrijheid. De angst om controle te verliezen maakt mijns inziens de angst los om niet aan bepaalde verwachtingen te voldoen, terwijl je vrijheid je juist vleugels geeft om de mensen die iets van je verwachten te laten zien wat je kunt. Alles kunnen geven en je kwetsbaar opstellen is misschien wel een magneet voor nieuwe littekens op de ziel, maar tevens een Nilfisk voor het ontvangen van liefde en warmte.

    Als ik het lijstje zo bekijk, dan zou ik zeggen dat de grootste schaduw geworpen wordt door het controlerende deel...

    But hey, I am just a silly Vampire...

    BeantwoordenVerwijderen