woensdag 2 september 2009

ErDOORheen, niet erOMheen

Een advies wat ik geregeld naar mijn hoofd geslingerd krijg. Liaan, je moet DOOR het probleem heen. Ik moet daar soms aan herinnerd worden. Het ligt niet in mijn aard om confrontaties op te zoeken, in ieder geval niet in persoonlijke sfeer. Ik wil niet gekwetst worden (ook al heb ik nog zo’n grote bek, ik heb een klein hartje) en wil ook niet kwetsen. Dus dat ga ik het liefst uit de weg. Ik weet het wel hoor, stinkende heelmeesters bladiebladiebla. Maar dat maakt het nog niet makkelijk.

Zo sluimert er al een tijdje een issue waar ik mijn vinger niet op kan krijgen. Iemand waarmee ik intens bevriend was, iemand die ik iedere week sprak, vaak zag en uren mee kon praten, heb ik al 3,5 maand niet gezien. Nu is er in mijn leventje ook wel het een en ander gebeurd. In de via-via-vorm is zij daar ook enigszins van op de hoogte. Maar ik heb haar gezicht niet gezien. Af en toe probeer ik haar te bellen, maar dan krijg ik die kolere-voicemail (zo’n hekel aan die dingen). Dan stuur ik maar een sms. Daar komt dan wel een reactie op, maar het voelt niet van harte. Initiatief van haar kant is ver te zoeken. Dat steekt.

Vanavond heb ik mezelf maar eens moed ingesproken (Liaan, erDOOR!) en ik heb haar een mail gestuurd. Ik wil weten wat er aan de hand is. Ook al hebben we allebei een druk leven en gebeuren er dingen die je agenda flink op z’n kop zetten, straks 4 maanden geen contact is geen excuus. Ik heb haar gevraagd wat de reden is. OF ik heb haar in al mijn lompheid iets aangedaan. OF zij stelt om welke reden dan ook geen prijs meer op onze vriendschap. OF het gaat niet goed met haar. Wat ook de reden is, ik ben dit stilzwijgen meer dan beu. Ik heb zojuist op de send-knop geklikt...

1 opmerking:

  1. Liane, dat was het beste wat je kon doen. Ook ik heb op hetzelfde punt gestaan, ooit. Vrienden van me van vroeger, we waren elkaar uit het oog verloren. Op een gegeven moment zit de hele issue je tot in je strot en dan is het tijd... Door die mail te sturen, heb je je kwetsbaar opgesteld. De kans is groot dat alleen daardoor al de tegenpartij aangezet wordt tot het geven van een eerlijke reactie. Ook al is dat misschien een reactie die je liever niet wil horen, je hebt een breekijzer in de stilte gezet en daarna komt er een vervolg of kun je de zaak definitief sluiten. Respect.

    BeantwoordenVerwijderen