zondag 2 augustus 2009

Een verhandeling over liefde en haat

Meteen met de deur in huis vallend, dit is mijn stelling: liefde en haat zijn NIET twee uitersten op een schaal. Ze zitten allebei aan hetzelfde uiteinde van het draadje. Helemaal aan de andere kant staat onverschilligheid, of ongevoeligheid. Goh, Liane heb je dat helemaal zelf bedacht? Nee, dat niet. Een bevriende zakenrelatie heeft me dat ooit gezegd. Maar ik geloof er heilig in.

Liefde en haat zijn tweelingbroertjes, ze horen bij elkaar. Zoals yin en yang, dag en nacht. Alleen de mensen die je liefhebt kunnen je kwetsen. En alleen diegene die je pijn kan doen, kan je ook troosten. De switch van de een naar de ander is ook zo gemaakt, sneller dan van liefde naar ongevoeligheid. Een aantal voorbeelden ter illustratie.

Ik was jarenlang bevriend met een dame, maar gedurende een periode van enkele maanden begon het te wringen tussen ons. Ik zat in die tijd niet lekker in mijn vel door relationele problemen en zat klem, muurvast eigenlijk. Daarnaast kan ik nogal heftig uit de hoek komen. Zij stoorde zich aan mijn norse stemming en voelde zich niet ‘mans’ genoeg om mij aan te spreken op bepaalde zaken. Na een half jaar was het contact volledig verdwenen. Zij had echter nog wel contact met mijn partner en andere mensen om mij heen. Dat voelde verschrikkelijk aan. Elke keer als zij ter sprake kwam uitte ik me met de nodige agressieve gevoelens. Ik had een hekel aan dat contact die anderen met haar hadden, ik had er een hekel aan als zij ter sprake kwam en ik had een hekel aan haar. Later realiseerde ik me dat het geen kwestie was van ‘een hekel hebben aan’, maar pure pijn. Ik miste haar. En hoe! Liefdesverdriet is misschien wel een woord dat op zijn plaats was. Inmiddels zijn we weer terug bij elkaar. We hadden na jaren van stilte afgesproken om eens met elkaar te praten. Zenuwachtig dat ik was, onvoorstelbaar. Al snel voelde het contact als vanouds, maar dan aangevuld met de ervaring van de nodige levensjaren. Ik geniet van het contact met haar en als ze er niet is, mis ik haar. Ik heb haar lief. En nu ik weet dat ze ergens tussen vakantiebestemming en thuis zweeft, doordat de auto met panne langs de kant staat, doet me dat pijn.

Na 7,5 jaar onder één dak te hebben geleefd met mijn partner, kwam onze relatie ten einde. Not a pretty picture, I can tell you. Gelukkig had ik al snel door dat mijn levensvreugde, zonder hem, er beter van werd. Maar dat wil niet zeggen dat het niet zwaar was dat eerste half jaar. Zeker ook omdat we elkaar dagelijks zagen op de zaak. We ontweken elkaar niet, maar ik zat vol met vragen rondom de toedracht. Ik kan wel stellen dat ik hem in die periode heb gehaat. Niet omdat hij me had verlaten. Nee daar was ik eigenlijk wel blij om. Maar meer om de pijn en frustratie die de laatste jaren hadden gebracht. Tegenwoordig hebben we een ander soort relatie, waar ik het juiste woord nog niet voor heb gevonden. We zijn goede collega’s, werken fantastisch samen. We zijn bezorgd om elkaars welzijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Helpen elkaar waar we kunnen. We komen voor elkaar op. We pesten elkaar. We lachen met elkaar. Ik kan me zomaar voorstellen dat we samen een hele leuke avond kunnen hebben in de kroeg. Heb ik hem lief? Misschien wel. Anders dan vroeger, dat is zeker. Maar misschien hoort dit ook wel onder de noemer ‘liefde’.

Dit brengt me bij de vraag “Is liefde het alleenrecht dat tussen twee partners bestaat?” Nee is mijn idee. Ik heb lief en niet zomaar. Liefde wordt door mij doorgaans geschreven met een grote L. Soms teder, soms tough en soms heet. Maar altijd veel.

2 opmerkingen:

  1. Daar ga ik weer Liane. Bekende brokje in het keeltje. Prachtig verwoord Liane en ook nog uit eigen ervaring onderbouwd. Ik denk dat je gelijk hebt. Liefde en haat liggen dicht bij elkaar. Echte liefde kun je voelen voor meer dan één persoon en de invulling ervan kan zeer divers zijn. En wat zeker geldt, tenminste in mijn geval: stop nooit met liefde geven, want het komt vroeg of laat altijd terug. Vergeven en daarna liefhebben is één van de mooiste dingen waartoe een mens in staat is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dito. Brok in keel. Need to say more?.....

    BeantwoordenVerwijderen