zaterdag 17 oktober 2009

Yep, I'm a victim

Als vakidioot verbaas je je soms over de dingen in de supermarkt. Packaging design is nu eenmaal een belangrijk dingetje. Soms zie je schapjes voorbij komen waarvan je de moed in de schoenen zakt. Te triest voor woorden zelfs.

Maar er zijn ook mooie voorbeelden van het betere nadenkwerk. Kant-en-klare wokschotels bijvoorbeeld. Elk onderdeel, vlees, groenten, etc, kun je apart ontsluiten. Niet door extra verpakkingsmateriaal, maar door het slitten van de afdekfolie. Heel handig.

Vandaag viel ik ten prooi aan de eredivisie in brand design (een van mijn favoriete specialismen uit mijn vak). Innocent... Voor de mensen die het niet kennen; een merk in sapjes en smoothies. Nu kun je met smoothies heel veel kanten in. Heel veel kanten zijn ook te zien in het schap. Maar Innocent gaat veel verder. De verpakking valt op in z’n simpelheid. Geen gevoel van ‘excellent’, fruitexplosies of wat dan ook. Gewoon. Groot logo, naam van het product en naam van het smaakje. That’s all. Totdat je de verpakking nader gaat bestuderen en de tekst gaat lezen op de drie andere zijdes van het pak. Enkele fragmenten:

“... so you can guess the next bit – innocent smoothies are made from a variety of fruit. Each glassful contains at least five different types of fruit. Really. This one even has 9 different fruits. So, please drink up...”

“...never ever from concentrate, and never any unnatural stuff. Just the best fruit in the world and nothing else. We never air freight, and source ethically by favouring farms certified by the Rainforrest Alliance...”

Dan ben je toch verkocht. Ik wel in ieder geval. Ik was al fan van de branding-case. Maar nu koop ik dus ook het product. De keuze is gevallen op: blackberries, strawberries & boysenberries.

4 opmerkingen:

  1. Typisch voorbeeld van de huidige tijd: allerlei prachtige teksten en beloften. En natuurlijk allemaal in het Engels, want waarom zouden we onze moerstaal niet nog verder kapotmaken! Voordeel van dat Engels is dan weer wel dat Harrie niet precies begrijpt wat de verkoper ermee bedoeld heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Harrie, anders had er gestaan:

    Deze pulp wordt in een sociale werkplaats speciaal voor u door gehandicapten tot moes gereden dmv rolstoelen met terreinbanden.

    Verkoopt niet lekker. Wel NL en maatschappelijk verantwoord, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Mol, dat snapt Harrie natuurlijk wel, maar feit blijft dat de klant pulp koopt die smaakt alsof die in een sociale werkplaats door gehandicapten tot moes is gereden met behulp van rolstoelen met terreinbanden. Waar Harrie dan altijd wat verdrietig van wordt is het feit dat je voor die pulp dan niet een marktconforme (goede woordkeus Harrie!) prijs van 20 cent betaalt, maar waarschijnlijk iets van 4,99 euro (11 gulden).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik snap je punt helemaal Harrie. Jij bent dan ook niet de doelgroep voor dit product. De smaak is overigens wel subliem van dat goedje, je proeft het rubber van de banden niet eens! Harrie, ik schat je in als een man die lekker zelf een eerlijke smoothie in elkaar zet van vers geperste sinaasappeltjes, met een beetje echte suiker en een scheut magere yoghurt. En daar is niets mis mee, zeker gezien de eerlijkheid en de kostprijs van dat alles. Er moet nu eenmaal geld verdiend worden en misschien is het een pleister op de wond, dat uitgerekend de mensen die er hun werk van gemaakt hebben om alles te commercialiseren zelf ten prooi vallen aan dit soort drankjes als Innocent, omdat ze er gevoelig voor zijn. Zelf zit ik ook in marketing en ik hou net als Liane ook vreselijk van verpakkingen, dat is voor mij al de helft van het genot. We worden in feite door onze "eigen soort" genaaid en vinden het nog fijn ook!

    BeantwoordenVerwijderen