zaterdag 14 augustus 2010

Extreem rechts gelul

Vanmiddag werd ik getrakteerd op een hele ‘bijzondere’ politieke discussie. Laat ik eerst even de setting schetsen, zodat jullie niet het verkeerde beeld krijgen. Ik was dus niet in gesprek met legerkistjes dragende mensen met kaalgeschoren hoofden. Nee, ik was in de winkel van de plaatselijke traiteur om wat hapjes uit te zoeken voor morgen. De eigenaar bood me een glaasje rosé aan en ik raakte in gesprek met de eigenaar en twee andere gasten. Een man van in de 60, gekleed in golfbroek, vest en petje en een vrouw van in de 40 met haar, make-up en kleding tot in de puntjes verzorgd. Het gesprek ging over het fenomeen Wilders. De drie aan de toog vonden dat hij veel goede punten had, alleen hij formuleerde ze af en toe een beetje onhandig. Ik merkte op dat ik zijn manier van debatteren eigenlijk niet eens zo slecht vond, maar dat zijn standpunten me niet aanstonden en dat ik de aanstaande rechtse coalitie een eng idee vond.

Vanaf dat moment was het hek van de dam. Ik had ook eigenlijk beter moeten weten. Ik heb geen zin in discussies over politieke voorkeuren. Niet omdat ik niet achter mijn mening sta, maar omdat ik het zinloos vind om daarover te redetwisten. Vaak lopen dat soort gesprekken uit op de een die de ander probeert te overtuigen en voor zijn of haar politieke kleur probeert te winnen. En dat vind ik onzin. Ieder heeft zo zijn eigen standpunten en dat moet iedereen zelf weten. Dat gezegd hebbende, ben ik hevig geshockeerd over het gesprek van vanmiddag.

De man met pet haalde het ene na het andere becijferde feitje boven tafel. Hoeveel Marokkanen er wel niet achter tralies zaten, hoeveel dat kostte per dag en ga zo maar door. Over een kennisje van hem dat werkte op het Nederlandse consulaat in Marrakech en had bevestigd dat Nederland het enige land was dat kansloze immigranten verwelkomde. En dat het land naar de kloten ging. De vrouw in kwestie gooide er zo nu en dan nog een leukje bij als “in Nederland zijn meer moskeeën dan kerken” en “je moet eens proberen om een kerk in Turkije te bouwen”. Ik bleef erbij dat iedere persoon of groepering die een andere groep buiten sluit, bij mij aan het verkeerde adres is. Vanaf dat punt intensiveerden de drie hun aanval. Allereerst werd mij duidelijk gemaakt dat Wilders niet discrimineert, hij heeft immers een vrouw van buitenlandse afkomst... Ndus. Daarna kreeg ik ‘what ifs’ naar mijn hoofd die als volgt klonken: “Wat als je op de wachtlijst staat voor een huurwoning en hoort dat het ene na het andere hoofddoekje voor gaat ten nadele van jou?”. “Als je op bezoek gaat bij een Turks gezin en je wordt gevraagd om je schoenen uit te doen, dan doe je dat toch ook, nou dan kunnen zij die theedoek toch ook af doen?” Ik maakte een opmerking dat als er met zo weinig respect gesproken werd door de drie ik geen zin had om het gesprek voort te zetten, maar ik bleef rustig. Vervolgens maakte ik weer een fout door te zeggen dat ik niet hoopte dat het land deze kant, met deze denkbeelden, op ging. Want hoppakee, daar kwam de volgende lading vuurwerk. De vrouw in kwestie tetterde in mijn rechteroor wat ik dan van plan was. Weg te gaan uit Nederland? Ha, dat moest ik maar eens proberen? Waar wilde ik naartoe? Ik kon nergens terecht want alleen wij waren zo dat we zomaar iedereen binnen lieten. Vervolgens kreeg het gesprek nog wat bijzondere wendingen. Zo leek het hoge echtscheidingspercentage, gebrek aan opvoeding van de huidige jeugd en geestesziekten ook ineens onderdeel van het probleem dat Wilders wel eens zou oplossen (ja de man en vrouw in kwestie hoorden bij elkaar, ze hadden zelfs een gezamenlijke psychologiepraktijk)...

Ik sloot af met dat ik me op de rest van mijn boodschappen ging concentreren. Maar toen ik uiteindelijk door de Jumbo rondliep, het stel even later ook in de super zag rondlopen, bleek dat toch een stuk moeilijker dan ik dacht. Ik bleef maar mompelen in mezelf “on-voor-stel-baar” en vergat wat ik nodig had...

5 opmerkingen:

  1. Gelukkig :-/ zijn er nog erg veel mensen in Nederland die denken zoals jij. Precies. En het zijn die zotten die het hardst schreeuwen, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijp je verhaal. Maar je zult ook moeten erkennen dat als je zelf in de situatie zou zitten van bijv. dat huurhuis, je het ook op jezelf zou betrekken. Zoals we dat allemaal doen. En daar zit natuurlijk wel een punt. De vorm van deze twee personen moet je vergeten, je moet de inhoud blijven zien. zoals voornoemd voorbeeld. In basis zijn de culturen waar Wilders het over heeft anders en dat botst natuurlijk als er geen aanpassing of integratie is zoals dat blijkt. Dat Wilders het te ver doorvoert en de vorm ook niet goed kiest misschien ben ik het mee eens. Maar in de basis zitetn er zeker knelpunten waar iedereen, als het hem zelf betrof, zich in zou herkennen en voor zijn eigen belang zou gaan. Want zo zitten we nu eenmaal ALLEMAAL in elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onlangs heb ik een soortgelijke discussie doodgeslagen door almaar te blijven vragen hoe al die problemen die toegeschreven worden aan Islamitische mensen opgelost kunnen worden met het Etnische Registratie Plan van Wilders? Het ging daarin met name over al die Turken in mijn wijk. Uiteraard kwam er geen antwoord op mijn herhaalde vraag. Als slotopmerking kreeg ik mee: "Ja, voor jou maakt het niet uit, jij hebt toch geen kinderen." Daarmee worden zowel ik als Islamitische mensen gedegrageerd tot burgers die er niet toe doen. Enne, Bas, waarom zouden Nederlanders eerder recht hebben op een huurwoning dan mensen van een andere afkomst, de inschrijfduur bepaalt de toewijzing.
    Oh ja, degene met al dat commentaar op Turken in mijn wijk zijn nu op vakantie in Alanya.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bizarre situatie. Heel vervelend als mensen zo ongenuanceerd hun mening verkondigen en opdringen. Hierbij stel ik me de vraag wat ze daarmee (willen) bereiken.

    Ondanks de 'vervelende' inhoud heb je er toch weer een pakkend blog van gemaakt.

    Compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat er mensen zijn die Wilders' ideeën onderschrijven kan ik best hebben. Ieder zijn mening. Okee ik vind het eng en stuitend, maar ja, what can you do. Wat ik niet begrijp is waarom mensen op bijna agressieve wijze hun mening aan anderen proberen op te dringen. En daarbij, IMHO, zo ontzettend krom, zelfs dom, te werk gaan. En wat dat huurhuis betreft; ik zou het inderdaad niet tof vinden als anderen voor gingen, maar dat staat geheel los van afkomst. Gelukkig ben ik alweer (he he dat werd tijd) een beetje gekalmeerd.

    BeantwoordenVerwijderen