woensdag 23 februari 2011

De zeurbokaal

Vandaag viel het me wéér op. Het negatieve gezeik op Twitter tijdens een event. Ik heb wat streepjes op de ee van weer gezet omdat het me steeds vaker opvalt. Het lijkt wel een nieuwe trend. Gezellig naar een lezing of een workshop gaan en dan tijdens dat event negatieve semi-grappige opmerkingen twitteren. Ik zeg bewust niet 'kritiek'. Want met kritiek is niks mis in mijn beleving. Als je het ergens niet mee eens bent of vraagtekens zet bij wat iemand te vertellen heeft, dan mag je kritiek leveren. Graag zelfs. Het liefst hardop, voor de groep, tijdens het event zelf. Zodat de bijeenkomst, door interactie, meer verdieping krijgt. Zeuren op Twitter draagt daar niet echt aan bij volgens mij.
Ik ben zelf niet aanwezig geweest bij #SMC040 vanavond, dus misschien kan ik er niet over oordelen. Maar het leek wel of de spreker van vanavond (Hyves) op voorhand al geen schijn van kans had om het publiek te overtuigen of zelfs maar te inspireren. Een groot aantal tweeps staken een beetje de draak met het verhaal. Leuk hoor. Het lijkt wel een 'wie is de stoerste bink van de zaal'-verkiezing. Wordt er aan het einde van de sessie ook een bokaal uitgereikt voor de meest scherpe of meest bijdehante tweet?
SMC040 is een gratis netwerk die gratis bijeenkomsten organiseert met gratis sprekers in een gratis locatie. Dat de organisatie het voor elkaar krijgt om een grote variatie aan leuke, interessante en soms misschien ook iets minder interessante sprekers te verzamelen is dus best wel bijzonder. Geen enkele reden om zo neerbuigend te doen over sprekers. En wie komen er nu helemaal op die bijeenkomsten af? Ik durf te wedden dat 95% een gewone tweep is, net als ik, die met een beetje geluk ook op Facebook zit en als als ie ballen heeft durft toe te geven dat ook hij/zij op Hyves te vinden is. Maakt je dat tot een expert? Ik geloof het niet.
Zo, dat was het weer, ik ben mijn ergernis kwijt. De volgende keer ben ik er weer graag bij, als mijn energielevel het toelaat. Laten we hopen dat deze hype dan is overgewaaid.

2 opmerkingen:

  1. Het valt me sowieso op dat er veel getwitterd wordt tijdens die bijeenkomsten. Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen naar de spreker toe. Je gaat toch ook niet zitten kletsen terwijl iemand zijn voordracht houdt.

    F.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk gezegd vindt Harrie sowieso dat er teveel getwitterd wordt. Hij is geen twitterdeskundige, maar dacht dat Twitter bedoeld was als een soort minimail aan meerdere mensen om over een onderwerp te discuzeuren. 95% van de twitterberichten is echter gewoon een bericht van 1 persoon aan 1 ander persoon, maar dan voor iedereen zichtbaar (en nutteloos). 4% van de overige berichten meldt waar de zender zich bevindt (en is dus nog veel nuttelozer). Blijft 1% over van berichten die voldoen aan de grondbeginselen van Twitter.

    De opmerking van Anoniem F. maakt het ook makkelijk om meteen iets te zeggen over Social Media in het algemeen. Social (in het Nederlands gewoon sociaal) wordt in woordenboeken omschreven als iets waarbij het gaat om het hebben en houden van contacten met medemensen. Aandacht voor elkaar hoort daar volgens Harrie bij. Maar het grappige is natuurlijk dat hoe meer sociale media er komen, hoe minder mensen gewoon contact met elkaar hebben. Het gaat alleen nog maar via e-mail, SMS, Twitter en ga maar door. Even koffie drinken bij elkaar is er niet meer bij. Het sociale aspect van social media ziet Harrie dan ook niet. En als mensen dan tijdens een social-media-bijeenkomst niet meer naar de spreker luisteren, maar gaan twitteren, dan geeft dat volgens Harrie precies aan waar het mis gaat in deze samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen