vrijdag 4 februari 2011

Non-non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie, je weet wel bewegingen met handen en lichaam en gezichtsuitdrukkingen tijdens een gesprek, is reuze handig. Met die taal kun je nuances aanbrengen of je verhaal kracht bijzetten. De meeste mensen doen het standaard onbewust, maar bewust ingezet kan het je ook helpen. Naast die non-verbale communicatie is er ook een andere, nog meer ‘non’, vorm van communicatie. En dat is de energie die je uitstraalt. Die energie is veelal gekoppeld aan de op dat moment heersende emotie. Het heeft iets te maken met magnetische velden en het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat mensen daadwerkelijk zo’n veld om zich heen hebben. Ik heb er geen goede term voor, maar ik denk wel dat je er iets bij kunt voorstellen. Als je daar tenminste de juiste antennes voor hebt. En die hèb ik. Ik pik signalen op die niet bedoeld zijn om expliciet uit te zenden. Ook als ik ze niet zou willen zien, ze komen toch binnen. Nee het is geen vorm van helderziendheid of zo, het is puur een kwestie van extreem sterk ontwikkelde zintuigen. In een aantal gevallen doe ik daar mijn voordeel mee. Het is bijvoorbeeld reuze handig om de sfeer en cultuur van een organisatie in te schatten, zodat je ook beter in staat bent om de opdrachtgever te adviseren. Het is ook fijn als je op die manier de energie kunt oppikken van iemands enthousiasme. Positieve energie dus. Maar helaas hoort bij deze hoge sensitiviteit ook het fenomeen negatieve energie. Voor die negatieve energie kun je je dus ook niet afsluiten. Die komt gewoon binnen en je hebt er last van. Het zorgt ervoor dat je eigen batterijtje sneller op raakt en geeft je het gevoel dat je je niet vrij kunt bewegen, niet welkom bent. Ik zou dus ook liever zien dat die negatieve energie situaties er niet waren. Dat mensen dan maar die negatieve emoties expliciet maken. De spanning opheffen. Dat zou alles een stuk makkelijker maken. In plaats daarvan kiezen veel mensen ervoor om de heersende emotie te maskeren met iets anders. Dat gebeurt op verschillende manieren. Men kan alsnog non-verbale communicatie inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het vermijden van oogcontact of door een bepaalde lichaamshouding aan te nemen. Men kan ook het negatieve gevoel proberen te verbergen met een sugar coating aan vriendelijkheid. Dat is een stuk subtieler. Maar hoe men het ook probeert te maskeren, het maakt niet uit, ik voel direct de werkelijkheid. Don’t bother, ik voel dat het fake is. Sterker nog, al die pogingen om te verbergen, verhogen alleen maar de spanning die in de lucht hangt. En dat maakt me verdrietig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten