zaterdag 7 mei 2011

Kosmos-university

Sommige lessen moet je leren. En als je er niets mee doet, komen ze telkens weer terug. Of het nu gaat om conflicten die je hebt met collega’s, crises in je relatie of omstandigheden die tegen je lijken te zijn. Als dit soort situaties terugkeren, dan heb je ze blijkbaar niet goed genoeg afgehandeld de vorige keer.

Misschien is het je primaire reactie om vol de confrontatie aan te gaan met die collega. Maar als het conflict blijft terugkeren, is dat blijkbaar niet de manier. Wellicht moet je hem eens links laten liggen en het over laten waaien, of misschien is het verstandiger om het probleem neer te leggen bij de leidinggevende in plaats van alles zelf te willen doen.

Als je denkt dat je gesproken hebt over waar het struikelpunt zit in de relatie en je even later weer in die valkuil stapt, moet je jezelf toch eens achter de oren krabben. Misschien ben je nog steeds niet genoeg voor jezelf opgekomen. Of misschien wordt het tijd om het overmijdelijke te accepteren.

Als omstandigheden je voor onmogelijkheden stellen en je je afvraagt wanneer het een keer mee gaat zitten. Misschien moet je je dan voor de verandering eens niet zo afhankelijk opstellen en uitgaan van je eigen kracht. Van dat wat wèl mogelijk is.

Klinkt allemaal heel simpel dit natuurlijk en ik heb makkelijk lullen zo op mijn blogje. Maar het bedrieglijke aan al dit soort situaties is, is dat de kosmos je blijft testen. Je wordt verleid om in die valkuil te springen. Omdat dat je eerste ingeving is. Omdat je hoopt dat het deze keer wèl lukt. Zo ook bij mij. Maar als ik weer in die verleiding zou trappen die mij nu voor de voeten is geworpen, leer ik niets. En krijg ik uiteindelijk de rekening gepresenteerd. Dus doe ik mijn best om dingen anders te doen. Om te blijven leren en te groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten