vrijdag 21 januari 2011

De Haarkwestie

Vanmiddag in een telefoongesprek had ik het met een van mijn matties over lichaamshaar. En dan wel hoe het zo gekomen is dat we trimmen, scheren, waxen, laseren en noem het maar op. Goh Liaan, hoe kom je nu op zo’n gespreksonderwerp? Nou, het had iets van doen met een bepaald ‘genre’ films zullen we maar zeggen en daar laat ik het graag bij. Ik vroeg me uiteindelijk af vanaf welk moment het de norm was geworden dat vrouwen oksels, benen en schaamhaar schoren. Of wat daaraan vooraf was gegaan. Hij dacht dat het iets te maken had met de opkomst van de string of met steeds kleiner wordende badkleding. Op een of andere manier associeerde ik de kaal-norm eerder met de opkomst van Madonna, die toch heel wat meer bloot liet zien dan tot dan toe de regel was. Maar echt een punt prikken op een tijdslijn lukte niet. Een andere haarkwestie is die van de mannen. Wanneer zijn zij eigenlijk begonnen met scheren? En waarom? Ik gaf als mogelijke reden dat vrouwen dat graag willen, maar verder dan dat kwam ik ook niet. En voor mijn gevoel is die trend pas vijf tot tien jaar geleden ingezet. Maar ik kan er ook naast zitten. Hebben jullie een idee hoe dat zit met de haarkwestie? Hoe en wanneer dat tot stand is gekomen? Voor zowel mannen als vrouwen?

4 opmerkingen:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=87CRZXgytgo&feature=player_embedded#!

    niet mijn keuze overigens.. maar ja...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kale kano is meteen weer heel plat, maar ja. Lijkt erop dat niemand een idee heeft hoe het zo is gekomen. Dan blijft het een mysterie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zeg: 1998 kan ook 1997 zijn geweest...
    daar heb ik nog een heel leuke anekdote over, maar die bewaar ik voor een fijne avond tete-a=tete :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Very benieuwd naar die anekdote hahaha. Maar '97 of '98 lijkt me wat laat in de tijdslijn.

    BeantwoordenVerwijderen