woensdag 6 april 2016

Thinking different

Thinking outside the box, hoor je vaak als iemand het heeft over een niet-standaard oplossing. Je hoort het zelfs zo vaak, dat het bijna standaard is geworden om niet-standaard oplossingen te bedenken. Maar 'a different box' hoor je niet zo vaak. Sinds een kleine twee maanden weet ik dat ik een different box heb. Dingen waarvan ik dacht dat ze standaard of normaal waren, blijken helemaal niet zo standaard. Dat ik als kind urenlang me kon vermaken, zonder tussenkomst van anderen, vond ik gewoon. Maar ik heb me laten vertellen dat echt uuuuurenlang, helemaal niet standaard is. Ook dacht ik dat logische dingen, zoals een proces analyseren of ontwerpen, een koud kunstje voor iedereen was. Gewoon een kwestie van logisch nadenken. Niet dus, niet veel mensen zijn daar extreem goed in. Ook mijn toewijding, verantwoordelijkheidsgevoel en streven naar een zo goed mogelijk resultaat, zijn bijzonder. Daar waar ik vond dat anderen afwijkten daarin (minder toewijding etc.), blijkt dat ik juist de afwijking ben. Nu snap ik waarom dat is en waarom ik anders ben. Ik ben niet gehandicapt, ik ben niet ziek, ik heb alleen maar een ander besturingssysteem. Natuurlijk zijn er ook mindere kanten aan dat alternatieve besturingssysteem, maar ik heb geen zin om dat hier op een blog uit te leggen. Enerzijds omdat ik mezelf nog volop aan het ontdekken ben. Anderzijds omdat ik merk dat veel mensen een incorrect beeld hebben van Asperger en daar allerlei foutieve aannames bij hebben die ze volledig willekeurig aan personen toedichten. Maar mocht je oprecht geïnteresseerd zijn in mij en me beter willen begrijpen, dan wil ik het je wel een keer persoonlijk uitleggen. Ook al is mijn ontdekkingsreis nog steeds in volle gang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten