dinsdag 2 februari 2016

Hoe roze is jouw zalmfilet?

Ik zag een instagrampost van iemand die een zalmmootje ging eten en ik zat prompt weer te grinniken. Waarom? De hele ochtend ben ik bezig geweest met een afstudeerder. Deze jongeman is sinds januari bezig met zijn afstudeerstage en we zitten midden in het opstellen van een onderzoeksopzet. Hij loopt stage bij een enorm groot bedrijf en moet de commerciële mogelijkheden gaan onderzoeken voor bepaalde additieven in voedingssupplementen. Een hele technische omgeving dus. Dat is niet weggelegd voor elke student. 

Maar deze jongeman is dagelijks bezig met zijn voeding en zijn lichaam. Hij weet er dus al ontzettend veel van en kan er heerlijk over vertellen. Creatine, 20 soorten aminozuren, proteïne, welke effecten wel wetenschappelijk zijn bewezen en welke niet, additieven voor smaak, vitaminen-additieven, etc. En dan moet je net mij hebben als begeleider. Behoorlijke nerdy en dol op weetjes. Zo'n begeleidingsgesprek kan dus nog wel eens uit de bocht vliegen. Sterker nog, dat gebeurt ook vaak. Zo ook vanochtend.

We spraken over wat er nog puur natuur is. Iedereen weet bijvoorbeeld wel dat bestrijdingsmiddelen uiteindelijk effect hebben op de voedingswaarde van groenten. Maar denk eens aan kaas. Dat klinkt als iets wat best natuurlijk is. Je hebt een koe, die geeft melk en daarvan wordt kaas gemaakt. Oké, er worden stofjes toegevoegd in het productieproces, maar het is gewoon kaas. Niet dus. De structuur van kaas, maar ook van yoghurt en zo, wordt beïnvloed door additieven. Zo vloog het ene voorbeeld na het andere voorbij. Op een gegeven moment kwamen we op een stofje waarvan ik niet wist wat het was. De student vertelde me dat het kleurstof was, bijvoorbeeld voor zalm. Huh? Zalm is toch niet blauw? Dat beestje is van binnen toch gewoon roze. Niet dus, niet 'gewoon' roze. Het blijkt dus zo te zijn dat verschillende geografische markten een andere kleur roze verkiezen voor zalm. Zo ziet de Chinese consument liever een hele andere tint roze bij zalm dan de West-Europeaan. Om dat op te lossen krijgt het ene visje gewoon andere brokjes te eten dan het andere visje. Ja, daar schrik je best even van. Het enige wat echt puur natuur is, is wat je zelf in je moestuintje hebt groeien. Maar het is vooral heel boeiend! Al die weetjes, al die feitjes. Smullen vind ik het. En ik blijf gewoon zalm eten, hoor, no problem. Welke kleur roze hij dan ook heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten