tag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post8304515751003210405..comments2017-04-28T08:35:40.014+02:00Comments on Liane's log: WinkelbelevingLiane Kustershttp://www.blogger.com/profile/04113808439098523019noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post-57800905669755429542009-10-25T21:31:22.258+01:002009-10-25T21:31:22.258+01:00@Mol ahja, de Amerikaanse methode. Klant is koning...@Mol ahja, de Amerikaanse methode. Klant is koning, zeker! Maar als iemand sjaggo binnenkomt, dan hoef je niet te kruipen...toch?<br />Andersom moet ik wel om lachen. Oohooo!M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post-68103913482756087312009-10-25T15:39:21.176+01:002009-10-25T15:39:21.176+01:00Ja, maar daar hadden we destijds een cursus voor g...Ja, maar daar hadden we destijds een cursus voor gevolgd. Sjaggo klanten moesten we in gedachten tegemoet treden met "I love you, I love you". No kidding. En dat zou dan weer een positieve uitstraling hebben op die bewuste klant. Omgekeerd werkte het ook. Als ik mijn dag niet had als verkoper, dacht ik bij binnenkomst van een blije klant "Fuck you, fuck you" en dan waren ze zo weer weg.molnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post-32694257284845074272009-10-24T20:33:55.193+02:002009-10-24T20:33:55.193+02:00@Mol heel verhaal. Ik snap je punt, zeker het vers...@Mol heel verhaal. Ik snap je punt, zeker het verschil tussen winkel en speciaalzaak. Maar kijk ook ns naar de andere kant: als iemand binnenkomt die uitstraalt dat 'ie er geen zin in heeft, dan geeft actie-reactie. Je wilt niet weten hoeveel mensen nog niet eens 'goejendag' kunnen zeggen bij binnenkomst en vertrek. Dat is toch het minste dat je kunt doen? Dus er zit ook n andere kant aan de, inmiddels, beruchte M-'medallie'.M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post-24950194280777971222009-10-23T22:36:52.662+02:002009-10-23T22:36:52.662+02:00M., ik denk dat er wel degelijk een kern van waarh...M., ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit. Wat Liane hier beschrijft, is in mijn ogen het belevingsverschil tussen winkelen bij een speciaalzaak en winkelen in een generieke winkel. Zelf heb ik in het verleden als verkoper in een speciaalzaak gestaan en merkte dat mijn klantenbestand steeds meer ging bestaan uit senioren. Met één van mijn klanten kreeg ik een vriendschappelijke band en in een persoonlijk gesprek legde hij me uit dat binnen de senioren community het praatje rondging dat je bij de winkel van B. in D. moest vragen naar mij, omdat ik de tijd nam voor ouderen en alles naar eer en geweten uitlegde. Dat onze producten iets duurder waren, vond men geen bezwaar. Zelf ben ik eens op zoek geweest naar een specifieke lamp en waar kom je dan uit, als eerste: bij de bouwmarkt. Standaard aanbod, wel aardig, maar niet wat ik zocht. Onderbetaald, gedemotiveerd winkelpersoneel, weet van toeten noch blazen. Je moet het er zelf maar uitzoeken. Tot ik bij een lampenspeciaalzaak kwam! Daar stond iemand die gekozen had voor het vak en die met hart en ziel advies gaf. Ik herinner me nog hoe enthousiast ik naar buiten kwam met € 1500,- verlichting aan mijn broek. Kijk eens kritisch naar personeel bij kledingzaken van grote ketens. De verkopers m/v werken er niet omdat ze zo graag met mode bezig willen zijn, volgens mij meer om van donderdag tot en met maandag te kunnen stappen. Niks mis mee, maar wat me opvalt is dat de leiding in zo'n zaak vaak afwezig is, of zelf te jong is, of niet goed is opgeleid om de aandacht aan klanten te geven die de winkelbeleving compleet maakt. Ook bij garages zie ik hetzelfde euvel. Kom je een auto van 45 mille uitzoeken, heb je toevallig net de verkeerde kleding aan, wil een jr. verkoper je de laan uitsturen met een folder. Kijk eens naar de gemiddelde bediening in de horeca. Mijn nieuwe stelregel is: geen service zoals het moet, dan ook geen fooi. Doet men wel zijn of haar best, dan krijgt men van mij meteen de fooien erbij die de ondermaats presterende collegae misgelopen zijn.<br />Het wordt tijd dat winkeleigenaren zich in deze economisch barre periode gaan realiseren dat er op het gebied van serviceverlening veel te winnen is. Tevreden, vaste klanten zijn de basis voor continuïteit.<br />Een keer investeren in je personeel verdient zich grif terug.molnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post-45970284931760051892009-10-23T22:13:21.598+02:002009-10-23T22:13:21.598+02:00Met hinderlijke spellingsfout in mn bericht van ne...Met hinderlijke spellingsfout in mn bericht van net. Sorry! maar ging om inhoud, niet om vorm :-)M.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7036855953618563106.post-54269876205570148032009-10-23T22:11:38.703+02:002009-10-23T22:11:38.703+02:00Jezus zeg wat zwart-wit. Als dat zo zou zijn, dan ...Jezus zeg wat zwart-wit. Als dat zo zou zijn, dan zou geen enkele winkel meer bestaansrecht hebben....en dus zou alles gesloten moeten zijn inmiddels door faillisementen. Ik weet zeker dat de proef op de som een andere uitkomst biedt dan jouw stelling: 'OF geen bekwaam personeel OF winkel uitkijken'. Sorry voor mijn kritische of botte reactie, maar vind m verre van realiteit..M.noreply@blogger.com